Sök:

Sökresultat:

40 Uppsatser om Processorienterat arbetssätt - Sida 1 av 3

FortsÀtt skriva istÀllet för att skriva om!

Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en inblick i de möjligheter som processorienterat skrivande kan medföra i gymnasieskolans svenskundervisning. VÄrt intresse ligger frÀmst i att studera en grupp elevers upplevelser av processorienterat skrivande i det specifika undervisningsförlopp som vi genomfört. Undersökningen har sin grund i ett undervisningsförlopp som Emilia genomfört i en klass som lÀser första Äret inom det samhÀllsvetenskapliga programmet och har följts upp av intervjuer med nÄgra av de deltagande eleverna. Undersökningen har som syfte att besvara följande frÄgestÀllningar: Vilka positiva aspekter lyfter eleverna fram gÀllande processorienterat skrivande som metod i svenskundervisningen? Vilken betydelse har arbetets utformning och innehÄll för elevernas uppfattning om processorienterat skrivande? Vilka uppfattningar har eleverna om olika typer av respons? Vi har genom undersökningen kunnat se att elevernas upplevelser av arbetet med processorienterat skrivande varit positiva.

GymnasielÀrares skrivundervisning: En studie om förberedelser inför den skriftliga produktionen i det nationella provet i svenska pÄ gymnasienivÄ

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur eleverna i gymnasieskolan förbereds inför den skriftliga uppsatsen i det nationella provet i svenska. Jag vill Àven ta reda pÄ om gymnasielÀrare anvÀnder sig av ett processorienterat arbetssÀttet som en metod i undervisningen. För att fÄ en överblick av olika sÀtt att se pÄ skrivundervisning sÄ har jag i min bakgrund tagit del av den forskning som Àr aktuell för just mitt arbete. Jag har i min bakgrund sammanfattat ett processorienterat arbetssÀtt och dess utveckling. I bakgrunden har jag Àven skrivit om hur skrivuppgifter bedöms.

Implementering av ett processorienterat arbetssÀtt : förutsÀttningar och hinder

Att fokusera pÄ processer och arbeta med processorientering Àr nÄgot som mÄnga organisationer hÀvdar att de gör. Vanligt Àr dock att man bara byter titlar, sÄ avdelningschefer av olika slag blir processÀgare och dÀrmed anser man att man arbetar processorienterat. Att gÄ frÄn ett funktionellt arbetssÀtt till ett mer processorienterat innebÀr en del problem och utmaningar.Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn ett processbaserat perspektiv analysera och ifrÄgasÀtta hur Företag X arbetar med sina rutiner kring projekt idag, samt att fördjupa mig i hur företaget kan implementera ett mer effektivt arbetssÀtt. Jag tittar ocksÄ nÀrmare pÄ om man stöter pÄ nÄgra annorlunda problem vid implementering av nya arbetssÀtt i en konsultfirma.Uppsatsen börjar med att beskriva hur man gÄr till vÀga för att identifiera sina kÀrnprocesser för att sedan övergÄ till vad Företag X kan göra för att förbÀttra processen kring hur de driver projekt. Till hösten ska Företag X införa en Projekthandboken för att klargöra hur man ska arbeta med projekt.

Utveckling av processorienterat arbete: en studie vid
Vattenfall AB Vattenkraft

Fler och fler företag och organisationer inser vikten av att stÀndigt förbÀttra kvaliteten pÄ de egna produkterna och tjÀnsterna, men Àven kvaliteten pÄ de processer som verksamheten Àr uppbyggd av. I en processorienterad organisation ses processerna som utgÄngspunkten för det faktiska vÀrdeskapandet men Àven för styrningen, bedrivandet, förbÀttringen och utvecklingen av verksamheten. Denna studie har utförts vid Vattenfall AB Vattenkraft i LuleÄ. Vattenkraften har sedan början av 2000-talet arbetat med övergÄngen till en processorienterad verksamhet men har inte fullt ut lyckats förankra det nya arbetssÀttet. Syftet med detta examensarbete Àr att: ? Undersöka och ge rekommendationer pÄ hur Vattenkraftens processorienterade arbete kan utvecklas ? Undersöka och ge rekommendationer pÄ hur Vattenkraftens processförbÀttringsarbete kan utvecklas.

Processmodell för bÀttre helhetssyn och kundfokus

Uppsatsen handlar om implementering av processer i verksamheter och organisationer. Vi har via tre fallstudier undersökt vad som krÀvs för att lyckas med implementering av ett processorienterat synsÀtt. Intresset av processorienetering har mer eller mindre alltid funnits hos oss författare. I och med att vi dagligen ser hur viktigt det Àr med kundfokusering samt koncentration pÄ vÀrdeskapande aktiviteter inom verksamheter, ville vi fördjupa vÄra kunskaper inom omrÄdet, samtidigt som vi ville spana vidare i ett forskningsomrÄde dÀre forskningen Àr relativt begrÀnsad..

Analys av standardiseringsarbeten och utveckling av ett IT-stöd för processorienterad vÄrddokumentation

I dagens samhÀlle Àr det vanligt att patienter söker vÄrd hos olika vÄrdgivare, vilket resulterar i att vÄrdinformationen blir splittrad och allt högre krav stÀlls pÄ de datoriserade journalsystemen. Till exempel ska de stödja ett processorienterat arbetssÀtt för att samla information frÄn samma vÄrdprocess. VÄrdinformationen mÄste dÀrför vara tillgÀnglig över organisationsgrÀnser och olika journalsystem mÄste kunna kommunicera med varandra, dÀr en ökad tillgÀnglighet stÀller högre krav pÄ informationssÀkerhet och behörighetskontroll. Journalsystemen bör, för att uppfylla dessa krav, utvecklas enligt standarder och riktlinjer.Det finns ett flertal nationella och internationella organisationer som arbetar med att ta fram standarder och riktlinjer för hur journalsystem bör utvecklas. Problemet Àr att dessa arbeten sker pÄ olika nivÄer och gÀller olika delar av journalsystemen.

IS/IT som möjliggörare av affÀrsprocessförÀndring

Syftet med denna uppsats Àr att, ur ett processorienterat perspektiv, undersöka hur IS/IT anvÀnds som möjliggörare av affÀrsprocessförÀndring. VÄr undersökning baserar sig pÄ ett fallföretags förÀndring av affÀrsprocessen lagerhantering. De slutsatser vi kan dra grundar sig pÄ fallföretagets situation och de förÀndringar som de har gjort. Företaget har som vi ser det genomfört en process-redesign. För att möjliggöra process-redesign har Företaget implementerat ett helintegrerat informationssystem med gemensam databas.

AffÀrssystemsleverantörers kvalificeringskrav pÄ presumtiva kunder

Processorienterat synsÀtt prÀglar utvecklingen i verksamheter under 1990-talet. Denna utveckling Äterfinns Àven bland affÀrssystem som ska stödja verksamheten. Processorienterade affÀrssystem har blivit en alltmer viktig del av företagets verksamhet.Syftet med detta arbete var att ta reda pÄ vilka faktorer affÀrssystemleverantörer anser vara viktiga för att kvalificera en kund. Undersökningen baseras pÄ sju intervjuer hos fyra affÀrssystemsleverantörer.De faktorer som framkom kan delas in i tre olika typer av faktorer. Finansiella faktorer, relationsfaktorer och kundspecifika faktorer.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

En kassaskÄpssÀker verksamhet? : Individers uppfattningar om internrevision och förhÄllanden bakom dessa.

Syftet med denna fallstudie Àr att öka kunskapen om hur individer inom banken uppfattar internrevisionen. Undersökningen av dessa uppfattningar avser Àven skapa förstÄelse för organisatoriska förhÄllanden som pÄverkar individers uppfattningar om internrevision, detta genom att ta stöd av ett processorienterat förhÄllningssÀtt. Med denna förstÄelse som grund Àmnar studien ge konkreta rekommendationer till internrevisorerna om hur de bör arbeta för att förbÀttra bankens internrevision.Den teoretiska referensramen belyser tidigare studier om internrevision, dÀr olika förhÄllningssÀtt kan pÄverka individers uppfattningar om internrevision. Ramen bestÄr bland annat av ett hÄrt förhÄllningssÀtt i form av internrevisionsomrÄdets lagar och regler, som Àmnar belysa bankers komplexa situation. Centrala förhÄllanden anses vara att internrevisionen pÄ banken ska utformas utifrÄn de lagar som mÄste efterlevas men Àven det enskilda företagets förutsÀttningar.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

Lyrik i skolan: att utveckla barns kreativa skrivande genom att skriva dikter

VÄrt examensarbete gick ut pÄ att undersöka om barn kan utveckla sitt kreativa skrivande genom att skriva dikter. Undersökningen genomfördes under vÄr slutpraktik som vi gjorde i Är 4 pÄ en skola i Kiruna. Klassen bestod av 16 pojkar och 6 flickor. Eleverna fick lyssna pÄ, lÀsa och skriva dikter pÄ varierande sÀtt. Diktskrivandet följde ett processorienterat arbetssÀtt.

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott

Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.

Rödpennan Àr död : En sociokulturell studie av skrivundervisning i gymnasieskolan nu jÀmfört med dÄ

Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det gÄr att se förÀndringar i gymnasieskolans skrivundervisning över en tidsperiod pÄ tretton Är. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr ett sociokulturellt synsÀtt dÀr dialogismens tankar Àr dominerande. Materialet bestÄr av enkÀtsvar frÄn gymnasieelever, fokusgruppsamtal med gymnasieelever och intervjuer med gymnasielÀrare. Det samlades in under 2013 och har analyserats med hjÀlp av innehÄllsanalys och tematisering för att se mönster i hur eleverna uttalar sig om responsen. Elevernas perspektiv Àr i fokus och deras tankar och kÀnslor gÀllande lÀrarnas respons jÀmförs med andra elevers upplevelser frÄn tidigt 2000-tal.

KartlÀggning och förbÀttring av processer hos Aero Materiel.

Aero Materiel Àr ett grossistföretag belÀget i Jönköping med inriktning pÄ lÄselement och har 20 anstÀllda. Syftet med examensarbetet var att beskriva och förbÀttra processerna pÄ Aero Materiel.En benchmarking genomfördes pÄ barnkliniken pÄ lÀnssjukhuset i Jönköping som 2009 fick utmÀrkelse Svensk Kvalitet. För mer underlag till analysen har Àven en litteraturstudie gjorts dÀr flera olika teorier om processorientering har studerats.Problemen vi identifierade var att företaget hade för mÄnga processer och de var inte strukturerade att dra nytta av processorienteringsfördelar. Aero Materiel har tio huvudprocesser definierade dÀr endast ett fÄtal Àr kundorienterade. Processerna Àr Àven uppdelade efter respektive avdelning och inte en enda gÄr igenom tvÄ eller fler avdelningar.VÄr slutsats Àr att företaget bör ha tvÄ huvudprocesser för att göra det mer hanterbart.

1 NĂ€sta sida ->